Gode bilder til årsrapporten spiller en viktig rolle i bedriftens merkevarebygging. For nå er ikke årsrapporten lenger forbeholdt aksjonærer og investorer, den har et langt bredere bruksområde.

En årsrapport inneholder essensen av hva bedriften din fokuserer på og har gjort gjennom året. Dette er er nyttig informasjon for både ansatte, jobbsøkere, politikere, media,  leverandører og ikke minst kunder og forbrukere som stadig blir mer bevisste. En årsrapport trenger derfor ikke bare å inneholde tall og statistikk, den kan også brukes til å fortelle en visuell historie om bedriften.

Profesjonelle bilder til årsrapporten

De som jobber med årsrapport vet at det ofte er et hektisk arbeid! Det er mye innhold som skal produseres. Og ikke alt innhold er på plass når deadline nærmer seg. Det blir fort mye tekst og tabeller. I innspurten trenger bedriften bilder for å gjøre årsrapporten mer leservennlig. I mangelen på egne bilder, er fort gjort å falle for fristelsen å bruke kjøpebilder eller bruke mobiltelefonen for å “knipse noen bilder”.

Men har du tenkt på at bildene du viser fram til kundene dine skaper førsteinntrykket av din bedrift? Bruker du såkalte “stockphotos/kjøpebilder” trenger kunden ikke mange sekunder å avsløre se at bildet ikke kommer fra din bedrift.  Er dette de samme ansatte jeg møter når jeg kommer på besøk til bedriften din? Er det slik det ser ut hos dere? Har jeg ikke sett dette bildet et annet sted nettopp?

Tips til årsrapporten

  • Tenk målgruppe: Hvem lager vi rapporten for, hva er målgruppen opptatt av? Skriv på et språk de forstår. Språkrådet har mange gode tips.
  • Finn en rød tråd: Hva er det viktigste vi ønsker å fortelle? Hva er omgivelsene opptatt av når det gjelder vår bedrift?
  • Ikke bare tall og tabeller:  Benytt sjansen på å fortelle historien om bedriften. Isteden for å bare skrive om mål og visjoner, vis det gjennom konkrete hendelser.
  • Lag en mal: Er det flere som skal produsere innhold kan det være smart å lage en mal som forteller om hvilke punkter som må med, og eksempler på hvordan det skal skrives. Da unngår du å motta veldig ulikt innhold og gjør redigeringsjobben enklere.
  • Sett tydelige tidsfrister og følg opp underveis: Hvem har ansvaret og når skal det leveres? For lange tidsfrister kan fort føre til at arbeidet forskyves, for knappe kan føre til hastverksarbeid. Ha jevnlige møter og følg opp status underveis.
  • Tenk visuelt tidlig: Bringer du inn en profesjonell fotograf på et tidlig tidspunkt, kan du planlegge skreddersydde bilder til årsrapporten. Det gir et konsekvent og enhetlig utrykk i årsrapporten. Bildene kan du også bruke for å bygge en bildedatabase for bedriften. På den måten kan du bruke bildene i andre sammenhenger; presentasjoner, sosiale medier, brosjyrer og annonser, for å nevne noen bruksområder.

Om Studio Wangberg

Jeg er fotograf som har lang erfaring innen kommunikasjon (og årsrapporter) og vant til å omsette bedrifts mål og visjoner til visuelle historier. Les gjerne mer om hvordan jeg bistår bedrifter og ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat. Trenger du hjelp til design og produksjon av årsrapporten, har jeg gode samarbeidspartnere som kan hjelpe.

 

Slik kan det gjøres: CityMaid ønsket uformelle portretter av ledelsen i sin årsrapport og Studio Wangberg bistod med jobben.

Slik kan det gjøres: CityMaid ønsket uformelle portretter av ledelsen i sin årsrapport og Studio Wangberg bistod med jobben.

Slik kan det gjøres: CityMaid ønsket uformelle portretter av ledelsen i sin årsrapport og Studio Wangberg bistod med jobben.

 

Likte du innholdet?
Meld deg på mitt nyhetsbrev

Få gratis guide til bedre hverdagsbilder som velkomstgave når du melder deg på mitt nyhetsbrev! Jeg sender ut nyhetsbrev med  tips, inspirasjon og gode tilbud hver måned. Du kan når som helst melde deg av.